Desværre ikke tilgængelig på nettet, men her er uddrag:

Anmeldelse i tidsskriftet ”Gerontologi”,

årgang 26, marts 10, nr. 01

af Peter Simonsen,

lektor, Syddansk Universitet

”I de seneste år er der fremkommet en rig skønlitteratur, som behandler aldring og alderdommen og stiller sig til læserens rådighed som guide ind i livets sidste faser. Trenden startede vel med Christian Jungersens Krat (1999) og kan spores i Anders Bodelsens højaktuelle novellesamling, Varm luft (2009). Michael Svennevig har gjort alle interesserede en stor tjeneste ved at have samlet nogle gode og meget forskellige eksempler på denne skønlitteratur i antologien, Det Sidste Suk, samt ved at gøre ikke-litterære tekster af forskellig art (artikel, essay, interview, memoir, livsfortælling) tilgængelig side om side med uddrag fra romaner, noveller og digte.”

”Højdepunktet er Kirsten Thorups fremragende romankunst i Ingenmandsland (2003), som bringes i fyldigt og velvalgt uddrag. Anne Leonora Blaakildes indledende essay ”Skal du kalde mig gammel?!!: Forestillinger om alderdom ved indgangen til det 21. århundrede” er både en analytisk skarp og underholdende formidlet analyse af en lille film, der er tilgængelig på YouTube, hvor to personer i en vis alder snakker om det nye sociale medie Facebook. Blaakildes tekst er den bedste af de mere fagligt orienterede stykker prosa i bogen, hvor Anders Westenholz fine essay Alderdommens spøgelse dog også skal fremhæves for sit mod til at finde mening i alderdommen – ikke på trods men i kraft af den.”

”En positiv oplevelse er Karsten Wraae Larsens digt, der begynder: Mine tænder har på det seneste / fået besynderlighedens vane at udfalde / midt i samtaler og søvn løse som nattens fred. Her sammenblandes på elegant ordspillende vis mange ældre menneskers problemer med løse tænder og gebisser, der falder ud, og så er det at gøre verbalt udfald mod noget eller nogen – begge dele, der sker midt i samtaler og midt i søvnen. Sådanne gyldne øjeblikke er der flere af i bogen...”