Teater i Træstubben - introduktion

V/ Michael Svennevig, Viborggade 30 5.tv, DK-2100 København Ø.

 

Forlaget Epigraf

 

v/Michael Svennevig, Viborggade 30, 5.tv, .2100 København Ø.

Tlf: 35 26 05 64, micsvennevig@msn.com

Udkom i forbindelse med

Teater i Træstubben,

Teaterdage på Vesterbro og i Charlottenlund,

søndag den 31. august 1014

                               TEATER I TRÆSTUBBEN

                                                                        .

                              Et kammerspil og tre monologer.

Om et gammelt ægtepar, der langsomt tager livet af hinanden. Om hemmeligt ægteskab mellem to mænd med Bollywood-musik til. Om månen, der driver gæk med vores drifter og lyster og om kærlighedens vildveje. Om persiske ørne og om mennesker, der krydser op imod vinden for at søge tilflugt i fjerne lande.

Teksterne er opført som readings eller som færdige forestillinger i Træstubben, Vesterbro Naturværksted i årene 2011-2014.

     Indhold:

     Den persiske ørn, monolog (2014)

Den sidste aften, kammerspil (2011)

Indisk kærlighed, monolog (2012)

I det kolde blå månelys (2014)

                            98,- kr.  119 sider.

                Mere om de enkelte teatertekster:

Den persiske ørn

En monolog der giver indblik i livet i skyggen af den religiøse revolution i Iran i 1979, og er baseret på den mundtlige beretning om hvad der skete. Oplevet indefra - og set med et barns øjne.  Det er beretningen om vold, kærlighed og håb, men også om hvordan man overlever og bevarer troen på noget bedre. Hvordan man beholder sin medmenneskelighed og bevarer sig selv for at kunne blive ved med at tro på PERSISKE ØRNE.

Monolog baseret på romanen ”Persiske ørne”   af Sam Nik & Michael Svennevig (Epigraf 2014). 

Urpremiere søndag den 31. 8. 2014. i Træstubben,

under Teater i Træstubben,

Teaterdage på Vesterbro og i Charlottenlund 2014.

INDISK KÆRLIGHED

Monologen

- eller hvordan man overlever at forelske sig –

Der står han i døren. En ung inder klædt i indisk festtøj. Han byder os indenfor. Han er synligt nervøs og har inviteret alle i blokken med til dette surpriseparty. Han ved godt at det er ham selv, der er den største ”surprise”. Nu venter de bare på Alexander. Alle kender Alexander, men ved ikke hvem han er, inderen. Det er ikke bare to fyrer, der finder sammen. Det er også to kulturer, der drøner sammen. I Indien er det en selvfølge at de skal giftes – med en pige, mens i Danmark er det en selvfølge at man skal giftes med den man elsker. Men han er også nervøs, for der er meget på spil for ham for han har valgt side, og har taget nogle utraditionelle valg.

DEN SIDSTE AFTEN

Et kammerspil

for et gammelt ægtepar

En dance macabre om drømme og illusioner

DEN SIDSTE AFTEN er et kammerspil, der går tæt på de sidste illusioner og drømme. Der er ikke noget, der er så grumt at det ikke også er morsomt. For de to gamle går livet sin vante gang, men snart bliver det uden dem. Også hurtigere end de selv tror, for nu kæmper de om at give afslutningen mening.

Monologen

I DET KOLDE BLÅ MÅNELYS

Et rekviem for en efterladt kvinde om kærlighedens vildveje.

I 1. akt fortæller hun om manden, der forsvandt og om sønnen,

der blev hendes elsker og døde.

I 2. akt fortæller hun om alle sine mænd. Hun sælger dem kærlighed.

I mødet med stemmerne fra hendes fortid bliver det tydeligere, hvad der egentlig skete.

Opførtes som reading med Kirsten Olesen den 31.8.2014

under Teater i Træstubben, Teaterdage på Vesterbro 2014.

      Hvorfor teater i Træstubben?

Læs Michael Svennevigs introduktion. 

Læs skuespilleren Ditte Maria le-Fevres

Læs journalisten og forfatteren                  

Læs den fine lektørudtalelse.

Træstubben i Saxoparken,

mellem Saxogården og Apostelkirken

Foto: Bent Dahl Jensen

 Malene Fenger-Grøndahls fortælling om